torsdag 5 februari 2009

Rofans vardagslimpa













Brödet tar lite tid att baka men det är det värt för det smakar så gott. Jag brukar passa på när jag ändå är hemma och pysslar med andra saker att sköta degen emellan. Skållningen gör brödet extra saftigt och hållbart. Det är riktigt gott som en kvällsmacka men passar också till soppa. Receptet kommer från Anna och Fanny Bergenströms bok Kärlek, oliver och timjan. Det är en bok där jag hämtar mycket inspiration.

1 stort bröd;
Blanda först;
2 dl grovt rågmjöl
1 dl linfrön
1 dl vetekli
1-2 dl solrosfrön
2 rågade tsk salt
5 dl kokhett vatten
Övriga ingredienser;
25 g jäst (1/2 pkt)
2 dl ljummet vatten
9-10 dl vetemjöl
2-3 dl vetemjöl för utbakning
1 ägg för pensling
sesam och solrosfrön
Mät upp första blandningen och rör om noga. Låt stå 1-2 timmar. Rör ut jästen i det ljumma vattnet och blanda sedan ner i bunken. Tillsätt 9-10 dl vetemjöl och arbeta ihop degen. Låt jäsa under handduk i 1 timma. Strö ut 2 dl vetemjöl på bakbordet och tippa ut den jästa degen. Knåda igenom med lätta och mjölade händer. Forma degen till en rulle och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Jäs i 30 minuter. Pensla det jästa brödet med ett uppvispat ägg och strö över sesam- och solrosfrön. Grädda först på 250 grader i 15 minuter. Sänk sedan till 150 grader och grädda ytterligare 25-30 minuter.

3 kommentarer:

ellinor sa...

Nu känns det som jag kommenterar här mest hela tiden, men du är ju min bakguru :)
Jag gillar verkligen bröd med långa jästider och blev glad att få detta recept. Det blev så bra och smaskigt så. Tyvärr glömde jag penlsa och strö på frön, men ruffa bröd är också fina på sitt sätt...

Keep on baking, detta är min favvoblogg nr 1!! God Bless

Elin sa...

Ja det är som att extra lång jäsning ger smak åt brödet. Jag håller med dig, ruffa bröd är också fina! och tack för alla komplimanger, det gör mig varm om hjärtat! I will keep on baking!:) kram

lisa sa...

Åh, det här var mitt favoritrecept på vardagsbröd i över ett år, det är så himla bra! (Det har inte på något sätt blivit sämre, jag har bara tröttnat) En bra grej är att det är lätt att variera, man kan ha i lite vad man känner för eller byta ut sådant som man inte har hemma.