lördag 14 februari 2009

Alla hjärtans cookies













Jag hade tittat ut ett recept på cookies som jag ville baka då jag fick tid över. Eftersom denna dag var dagen innan den 14:e kom valde jag att stansa ut dem med ett hjärtformat pepparkaksmått. Cookies för alla hjärtans dag. När Christian väckte mig imorse hade han fixat frukost med bl.a. apelsinklyftor, hjärtcookies och på bordet stod också en liten påse med ett hjärta på. I påsen fanns ett te, evig kyss, som jag ser fram emot att få prova ikväll och ett presentkort på min favoritbutik här i Östersund. Det värmde gott i hjärtat. Passa på att ge dem du tycker om en extra kram en dag som denna, glöm dock inte bort att det går lika bra att göra det vilken dag som helst!

ca. 24 st cookies, 2 plåtar
100 g hasselnötter
150 g mjukt margarin
2 dl farinsocker
1 ägg
drygt 3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver
1 dl havregryn
200 g mörk choklad
Hacka chokladen grovt. Vispa margarin och farinsocker krämigt. Rör ner ägget. Blanda de torra ingredienserna och blanda ner i smeten. Rör ner chokladen och de hela hasselnötterna. Rulla eventuellt in degen i plastfolie och ställ kallt en stund, så att den blir lättare att hantera. Skär rullen i cm-tjocka skivor och stansa ut hjärtan. Grädda gärna en provkaka för att se hur mycket den flyter ut. (Jag fick arbeta in mer vetemjöl för en lagom konsistens) Grädda på 175 grader i cirka tio minuter.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grymt schysst blogg! Snygg layout, snygga bilder, å allt som du bakat ser helt underbart ut! =)
Keep on going!

Elin sa...

Tack!

Anonym sa...

Tack för en jätteinspirerande blogg! Jättebra recept o fina bilder. Fortsätt så! Kram Emmelie Johansson