torsdag 5 februari 2009

Chokladmuffin med kardemumma













Goda chokladmuffins med kardemumma i lyxiga guldformar. Jag hade i flera dagar tänkt köpa tulpaner för att ha på köksbordet och funderade noga över vilken färg jag skulle tycka bäst om. Jag kom fram till att jag ville ha röda, och så glad jag blev härom kvällen då vi hade bjudit kära vänner på besök och de hade med sig just röda tulpaner! Nu pryder de vårt köksbord och gör köket fint tillsammans med de nya gardinerna jag har sytt. Och muffinsen blev riktigt goda, kardemumma är en av mina favoriter.

12 st stora muffins i muffinsplåt;
125 g margarin
2 ägg
2 1/2 dl strösocker
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl kakao
1/2 tsk salt
1 tsk stött kardemumma
2 1/2 dl mjölk
Sätt ugnen på 175 grader. Smält margarinet och låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt och rör sedan ner margarinet och mjölken. Blanda alla torra ingredienser och blanda ner i smeten. Fördela smeten i 12 formar på en muffinsplåt. Grädda i mitten av ugnen i cirka 30 minuter.

1 kommentar:

Anonym sa...

åhh.. dom såg riktigt goda, de får jag nog prova att göra.
Jag saknar dig, <3<3
/ din lillasyster Julia !