fredag 17 oktober 2008

Oreopraliner













Då jag bodde i ChiangMai upptäckte jag oreokex, så goda! Jag är en riktigt kextjej och oreo är lätt min favorit efter ballerina. Till min stora lycka fanns kexen på Kvantum när jag flyttade upp till Östersund. Därför kunde jag inte motstå denna pralin då jag hittade den på Bakerellas blogg, som för övrigt har många inspirerande inlägg. Jag kan inte sluta förundras och fasa över alla halvfabrikat och baksatser och sockerfrosting som används i allt, det känns så onaturligt. Även om de här pralinerna till det yttre inte är helt lyckade är de är farligt goda, och det är ju insidan som räknas:)

Recept;
Oreo kex
Phiadelphia ost
Vit blockchoklad
Krossa kexen med fyllningen i. Blanda sedan smulorna med phiadelphia ost till en lagom konsistens. Rulla dem till små bollar. Smält den vita chokladen över vattenbad. Doppa bollarna i den vita chokladen. Ställ dem kallt och låt glasyren stelna. Lätt som en plätt!

1 kommentar:

Katarina sa...

ohh va gott. där har vi något gemensamt elin :)