tisdag 7 oktober 2008

Bananpaj



För att förhindra att den bruna mammabananen kröp ut av sig själv samtidigt som jag ville prova mina nya portionsformar så passade jag på att baka bananpaj. Denna variant på paj kan tyckas lite udda men smakar riktigt gott, det är en av Christians favoriter. Halva satsen passade lagom till fyra portionsformer. Allra godast är att servera pajen varm tillsammans med vaniljglass.

Recept:
Botten:
150 g smält margarin
3 dl mjöl
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
Fyllning:
2 st mosade bananer
Maräng överdrag:
2 äggvitor
1 dl strösocker
Smält margarinet och blanda under tiden ihop de torra ingredienserna till botten i en bunke. Tillsätt margarinet och blanda ihop till en lite kletig pajdeg, som du sedan trycker ut i en form. Mosa bananerna och fyll pajformen. Vispa äggvitorna och strösockret till en vit maräng och bred ut över bananerna. Grädda i 175 grader i cirka 20-30 minuter.

1 kommentar:

Anonym sa...

Denna paj ska jag baka!! Kollade lite på din blogg, kul att du gillar Leila, det gör jag också :)

Men det jag skulle fråga var vilken dm du har när du ska göra denna bak i en stor pajform?