fredag 13 mars 2009

Valnötsfrallor med solrosfrön













Gult är inte fult. Hemma i vårt kök skapas lite vårkänsla med nya gula underlägg i form av solrosor. Idag har jag bakat valnötsfrallor som smakar riktigt gott! Även det här receptet kommer från Bergs konditori. Solrosfröna fastnade så bra och det här receptet kommer att användas flera gånger kan jag lova.

20 st frallor;
1 dl kokhett vatten
1 dl grovt rågmjöl

50 g jäst
5 dl ljummet vatten
10 dl vetemjöl
5 dl grovt rågmjöl
1 1/2 tsk salt
1 dl sirap
50 g grovhackade valnötter
solrosfrön till garnering
Koka upp vattnet till skållningen och blanda ut väl med 1 dl grovt rågmjöl, låt stå en stund. Smula jästen i en bunke och rör ut i lite av det ljumma vattnet. Tillsätt resten av ingredienserna och skållningen men vänta med valnötterna. Arbeta ihop till en smidig deg och tillsätt sedan valnötterna. Låt degen jäsa under en bakduk i 40 minuter. Tippa upp degen på ett mjölat bakbord och arbeta snabbt ihop. Dela den i 20 bitar som formas till bullar och doppas i solrosfrön innan de ställs på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa i ytterligare 30 minuter. Grädda på 225 grader i cirka tio minuter.

4 kommentarer:

Anonym sa...

ser mumsigt ut :D , jag saknar dig! kramAR lillasyster!

Anonym sa...

De ser goda ut. Dem ska jag nog testa. Här har det bakats havrebaguetter, vi väntar gäster ikväll.
En fortsatt skön helg önskar svärmor

ellinor sa...

Åh, måste prova!

Snickarglädjen sa...

Ser väldigt gott ut! Tog mig friheten att låna en bild samt länka till denna blogg.