måndag 23 mars 2009

Cheesecake med mango och lime













Det har varit dåligt med uppdatering här på bloggen eftersom jag jobbat mycket den senaste veckan men nu ska det bli nya tag. I fredags hade vi vänner över så då bakade jag en cheesecake med mango och lime. Jag utgick ifrån att cheesecake alltid skulle serveras kall och blev lite besviken då jag kom halvvägs och insåg att så var det inte i detta fallet. Den var trots allt god även om det inte var vad jag förväntat mig.

12 bitar;
Botten;
10 st digestivekex
1 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g kallt smör i tärningar
1 st äggula
Fyllning;
200 g phiadelphiaost
1 3/4 dl vispgrädde
2 ägg
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
rivet skal och saft från två lime
mango skuren i bitar
Kör kexen i en matberedare till fina smulor. Blanda sedan ner mjöl, socker och smör och kör till en smulig massa. Tillsätt äggulan och kör snabbt ihop till en deg. Tryck ut i en form med löstagbar kant. Låt vila i kylen i cirka 30 minuter. Förgrädda botten i ugnen i cirka 12-15 minuter på 175 grader. Rör under tiden ut phiadelphiaosten med grädden och blanda sedan ner resterande ingredienser. Använd en stavmixer för att få en slät smet. Häll fyllningen i pajformen och grädda i ytterligare 30 minuter. Stäng sedan av ugnen och låt kakan stå kvar i 30 minuter innan du tar ut den. Servera gärna med lite kall glass.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag åt också cheesecake i helgen, gott! Tack så jättemycket för kortet :) Har du/ni vägarna förbi Uppsala (hur ofta man nu har det!) någon gång, så hör bara av er. Annars får vi se till att ses i sommar. Ha det bra och njut av våren. Kramar Linnea

Anonym sa...

Ååh, mums! DEN HÄR ska jag baka! Måste bara övertyga Martin om att mango faktiskt är den godaste frukten först... Fast gillar han den inte blir det ju mer till kvar mig! ;)

Vi ses i veckan!

Kramar!