fredag 13 mars 2009

Sötlimpa













Under bokrean har jag passat på att köpa mig några nya kokböcker bl.a. en om Bergs konditori på Marstrand som Monika Ahlberg har skrivit. Här blandas konditoriets historia med många smaskiga recept och härliga sommarbilder. Första receptet som jag provat ur boken var denna sötlimpa som får högt betyg. Inte så fibrerrik men riktigt mjuk och god, här med korv och paprika hjärta. Sedan jag var liten har jag inte varit så förthust i prickigkorv på macka men cognacsmedwurst har konstigt nog alltid varit en favorit. Ofta bad jag mamma om en rutig hård med sån där god korv.

2 limpor;
50 g margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
2 tsk salt
1 dl sirap
8-9 dl vetemjöl
9 dl rågsikt
Smält margrinet i en kastrull och tillsätt sedan mjölken och värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke och rör ut i lite av degvätskan. Tillsätt sedan resten av degspadet, salt, sirap och nästan allt mjöl. Spara lite till utbakningen. Arbeta kraftigt ihop till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk i cirka 45 minuter. Häll upp degen på ett mjölat bakbord och arbeta igenom med lätta händer. Dela degen i två bitar och forma till limpor som läggs i brödformar. Låt jäsa i ytterligare 30 minuter. Grädda i nedre delen av ugnen på 200 grader i ungefär 40 minuter.

Inga kommentarer: