tisdag 24 mars 2009

Mormors frasvåfflor













När det är dags för våffeldagen bjuder mormor alltid in till våffelfest. Och självklart är det så att ingen gräddar godare våfflor än hon. För att få våfflorna frasiga används iskallt vatten i smeten och när de gräddats får de svalna på ett galler. Visst ser det läckert ut när de ligger i en hög stapel men då blir de snabbt mjuka. Anledningen till att vi firar våffeldagen, som kommer från vårfrudagen, är att det var vid denna tid som hönorna började värpa ägg och korna började mjölka igen efter vinteruppehållet. I det gamla svenska bondesamhället firade man därför med våfflor och pannkakor.

liten sats våfflor;
125 g margarin
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
2 dl iskallt vatten
Smält margarinet och låt det svalna. Blanda ihop de övriga ingredienserna och tillsätt maragrinet sist. Tillsätt eventuellt ytterligare iskallt vatten. Häll cirka 1 dl våffelsmet i våffeljärnet. Låt våfflorna svalna på galler så att de behåller sin frasighet. Servera med vispad grädde och bär.

4 kommentarer:

Anonym sa...

hej!
Vi har ätit vofflar idag =) Och i helgen ska vi till mormor och morfar och äta det igen =), som vanligt =). nästa lördag kommer jag till östersund, ses då =) kramar julia <3

Anonym sa...

Vilken fantastisk blogg du har elin!!! verkligen roligt att läsa. Jag tänkte jag skulle testa på skorpor någon dag och då kommer ditt recept verkligen till pass. Du får hälsa din kära moderat till make att han tar otroligt fina bilder! Ha det gott och jag hoppas vi ses i sommar! /hampus

Elin sa...

åhh jag önskar att jag också fick komma till mormor och äta våfflor! Vi ser fram emot att du kommer, det blir påskfirande och annat kul!

tack hampus, även christian tackar för den fina komplimangen. ja hoppas vi hinner ses ngt i sommar, kanske hinner klättra ngt, det kliar i mina fingrar, jag är riktigt sugen.

Lovisa sa...

Hej Elin!
Har precis provat ditt recept på våfflor. Det blev mycket bättre än det vi brukar göra här hemma. Så tack för det!
Vill också säga att du har en väldigt fin blogg!
Ha det så bra! /kusin Lovisa