torsdag 12 mars 2009

Mammas succékaka













Denna kaka är verkligen en succé, farligt god! Igår kväll hade vi ett härligt gäng vänner på besök och bjöd på kaka och chokladbollar, även de tyckte kakan var en succé. Så här kommer som utlovat receptet på bloggen. Satsen passar en liten långpanna men om man halverar satsen passar det lagom till en rund form med avtagbara kanter i vanlig storlek. Denna gång smaksatte jag glasyren med några droppar pepparmintsarom och toppade med mintströssel. På sommaren är det jätte gott att äta kakan med lite grädde och färska bär.

1 liten långpanna;
Botten;
200 g margarin
3 dl strösocker
2 ägg
1 dl kakao
2 dl vetemjöl
4 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
Glasyr;
2 dl vispgrädde
2 dl strösocker
2 msk sirap
100 g mörk choklad
100 g margarin
Gör botten först, smält margarinet och låt svalna något. Rör sedan ner äggen och de torra ingredienserna. Bred ut smeten i en långpanna klädd med bakplåtspapper. Grädda på 175 grader i cirka 10-15 minuter, botten ska vara lite kladdig. Ställ att svalna. Blanda sedan alla ingredienser förutom margarinet i en kastrull till glasyren. Låt koka upp och sedan koka i 10-15 minuter. Tag sedan av kastrullen från plattan och rör ner margarinet. Låt smeten tjockna något. Bred glasyren på kakan.

6 kommentarer:

Fjällsnipans Alster sa...

Men den såg ju smarrig ut.. måste nog ta å kopiera det receptet och prova den någon dag. Nu har jag bakat frysen full av kakor å bullar så den får nog vänta en stund!

//Sofia

Fjällsnipans Alster sa...

Hej igen... tänkte bara meddela dig att jag har utmanat dig på min blogg... gå in där å kolla!

Kram Sofia
http://fjallsnipan.blogspot.com

Anonym sa...

Denna succékaka är riktigt smakigt god! Mintsmaken gjorde att kakan fick en ännu lyxigare smak och känsla. denna kan jag verkligen rekomendera

Anonym sa...

Denna kakan har jag bakat till många kalas. Kakan/tårtan är verkligen en godbit som går hem hos ung som gammal. Den går också att variera på många olika sätt. Ibland har jag gjort den som små skurna bitar till kaffepåmaten kaka. Grädde eller en klick naturell yoghurt höjer den ytterligare ett snäpp. Låt fantasin flöda.
Kram Mamma

Anonym sa...

Hej hej. TAck igen för hamburgebrödsrceptet!!! Det gick hem hos mannen=)
Tänkte bara tipsa om SUUUPERGODA kakor,
http://www.vegetariskt.com/visarecept.asp?ReceptID=502

Blander man olika choklad (mörk, ljus och vit) så blir kakan om möjligt ännu godare!

Tack för en kul och inspirerande blogg!

//Ems(Eksjö)

Elin sa...

Hej Ems.
Spännande, det måste jag kika på.

Hej Sofia.
Jag kan nästan lova att du kommer tycka om kakan. Utmaningen klurar jag på..

kram Elin