måndag 8 december 2008

Rågsiktskakor













Under hela min uppväxt har mamma ofta själv bakat bröd, och rågsiktskakor var det vi åt mest. I alla fall är det detta bröd jag minns. Jag var mycket kräsen när jag var mindre och åt mest knäckebröd men mammas rågsiktskakor gillade jag. Det här receptet gav riktigt saftiga och fina kakor och passar utmärkt som vardags bröd. Receptet har jag med rekommendation från min mamma hämtat från baksidan av rågsiktspaketet från Kungsörnen. Jag vill också passa på att tipsa om jämtländska Brunkullans gröna te som jag smakat för första gången idag, riktigt gott!

4 stora kakor;
5 dl mjölk
1/2 dl flytande margarin
50 g jäst (1 paket
1/2 dl sirap
1 1/2 tsk salt
2 msk brödkryddor
14 dl rågsikt
Värm mjölken till fingervarm. Smula jästen i en bunken och strö över salt, brödkryddor och klicka i sirapen och margarinet. Mät upp mjölet genom att hälla upp det luftigt i ett litermått. Tillsätt i degvätskan men spar 1 dl till utbakningen. Arbeta degen i cirka 6 minuter för hand. Låt jäsa under bakduk cirka 40 minuter. Häll ut degen på ett mjölat bakbord och knåda lätt. Dela degen i 4 bitar. Forma till runda kakor med cirka 15 cm i diameter. Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper och nagga med en gaffel. Skär även med en vass kniv till fjärdedelar om du vill ha delning i kakan. Jäs kakorna under bakduk i cirka 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda i mitten av ugnen i cirka 10 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej min älskade dotter!
Nu längtar jag efter att få baka bröd till jul när ni kommer hemåt. Jag hoppas att vi kan baka en del tillsammans också.
Kramar till er båda.
/mamma Anette

Elin sa...

Ja det hoppas jag också! Det ska bli skönt att få komma hem och få vara julledig och träffa familjen. kramar