lördag 6 december 2008

5-minuters kola













Den här kolan är min favoritkola vid jul. Smidig är den också eftersom det inte tar mer än 5 minuter att koka ihop. Var försiktig med koktiden, kokas kolan för länge blir den stenhård. Igår då jag var bjuden på glöggkväll passade jag på att fixa till en pepparkaksburk med lite fint omslagspapper och lade kolorna i den som en "gåbortpresent". Dessa kolor är utmärkta precis som de är, men den här gången smaksatte jag med några droppar pepparmintsolja vilket också var gott! Vill man göra kolorna extra fina kan man knyta band i ändarna eller köpa fint papper att slå in dem i. Ta fram din pyssliga sida och du kan säkert komma på fler idéer. På baksidan av min etikett skrev jag ner receptet så att mottagaren själv kunde baka flera om de smakade gott. Receptet fungerar bra att dubbla, satsen är inte så stor.

3 msk margarin
3 tsk kakao
1 1/2 dl strösocker
1 dl sirap
Koka upp ingredienserna och låt koka ihop i cirka 5 minuter. Häll kolan i en långsmal brödform med bakplåtspapper och ställ kallt för att stelna. Skär kolan i önskad storlek och slå in i papper.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har kokt mycke "5-minuters kola" i mitt liv. Ett tips är att koka den 2-3 minter och hälla den på glass. Den stelnar till lite och är barnens favorit.

Elin sa...

Det låter gott! Vilken bra idé!