torsdag 11 december 2008

Fröknäcke













Jag älskar knäckebröd! Jag skulle utan problem kunna äta bara knäckebröd under ett helt års tid. När det gäller knäckebröd finns det ingen hejd jag kan lätt äta tio på en kväll, så gott! Jag hade bara vanliga solrosfrön hemma så jag torrostade dem tillsammans med lite flingsalt i en kastrull innan de ströddes över brödet. Det som är härligt med hembakt bröd är att det kan få alla möjliga och omöjliga former, det behöver inte alls vara perfekt. Charmen är ju att det ska synas att det är hemgjort.

4 stora bröd;
25 g jäst (1/2 paket)
2 1/2 dl ljummet vatten
2 tsk sirap
1 tsk salt
4 dl grahamsmjöl
3 dl vetemjöl
1 dl rostade solroskärnor
1/2 dl sesamfrön
flingsalt
Smula jästen i en bunke och rör ut i vattnet. Klicka i sirapen och tillsätt salt. Blanda först i grahamsmjölet och sedan vetemjölet. Arbeta ihop till en smidig deg. Låt degen jäsa i cirka 30 minuter. Sätt ugnen på 175 grader. Dela degen i fyra bitar och kavla ut varje bit så tunt som möjligt. Se till att mjöla under så att det går att flytta över till plåt med bakplåtspapper. En degbit passar lagom till en plåt. När den utkavlade degen ligger på plåten pensla med vatten och stö över fröna och lite flingsalt. Kavla in fröna så att de fastnar på brödet. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter tills brödet fått fin färg. Låt bröden kallna på galler och bryt sedan i bitar.

2 kommentarer:

Maria Dahl sa...

du elin, nu när vi flyttar så blir det som så att jag har ett skåp fullt med olika mjöl och gryner och andra bak-ingredienser. det känns ju hemskt att slänga. du som bakar mycket får gärna ta dem! :) vad säger du om det? kram Maria.

Elin sa...

Det tar jag tacksamt emot! kram