söndag 7 december 2008

Pepparkakskola













Jag är tokig i pepparkakor, allra godast tycker jag att mormors mjuka är. Då jag en morgon fick syn på ett pepparkakskola recept på mjölkpaketets baksida var jag ju bara tvungen att prova. Riktigt gott. Jag använder en avlång brödform då jag häller upp kolan, det ger goda tjocka kolor. Det fungerar självklart lika bra med en liten långpanna eller bara att hälla ut på ett bakplåtspapper.

Cirka 50 kolor;
100 g margarin
2 dl grädde
3 1/2 dl strösocker
1 dl ljus sirap
3 tsk pepparkakskrydda
Blanda alla ingredienser i en kastrull och koka upp. Låt koka i cirka 5-10 minuter. Gör ett kulprov för att se om kolan är klar. (Häll lite av den heta smeten i en kaffekopp med kallt vatten, går den att rulla till en kula, inte för mjuk, är kolan klar.) Häll smeten i en långsmal brödform och låt svalna. Skär sedan kolan i önskad storlek och slå in i papper.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mja, pepparkakskola. Känner mig lite tveksam där. Annars verkar det vara smaskens allt du bakar!