söndag 11 januari 2009

Vaniljbullar













Det är inte alltid bakverken blir så fina som man tänkt sig. Jag hade en bild framför mig av stora fina krämbullar som dem på Hembageriet i Töreboda, hemma hos föräldrarna, men icke. Dessa blev någon storlek mindre, dessutom misstänker jag att de fyller på krämen efteråt på dem på bageriet. Nu när jag skrev när receptet kommer jag på att jag glömde bort ägget som skulle i degen, kanske hade det gjort susen. Å andra sidan spelar det inte så stor roll för de blev riktigt goda! (I receptet som jag utgick från stod det 3 dl marsankräm jag gjorde dock 6 dl, ändå räckte det inte till. Kanske var jag för generös med vaniljkrämen. Så gör marsankräm efter hur mycket du vill ha i bullarna.)

Cirka 24 st;
50 g jäst för söta degar
175 g margarin
4 dl standard mjölk
1 dl socker
1 krm salt
1 krm hjorthornsalt
1 ägg
12-13 dl vetemjöl
ca. 8 dl marsankräm till fyllning
Koka marsankrämen och ställ åt sidan för att svalna. Bered degen som en vanilg bulldeg, smält smöret och häll i mjölken och värm till fingervarmt. Rör ut jästen, tillsätt socker och kryddor samt ägget. Tillsätt mjöl till degen har en fin konsistens, tänk mjuk bebismage. Låt jäsa cirka 30 minuter. Dela delen i två bitar och kavla en bit i taget till en stor fyrkant. Sporra ut fyrkanter på cirka 10 x 10 cm. Lägg en marsanklick på varje. Sno ihop hörnena och lägg skarven nedåt på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa till dubbel storlek ca. 25 minuter. Grädda på 250 grader i 6-8 minuter tills de fått fin färg. Innan servering penslas bullarna med lite smält smör och doppas i strösocker.

3 kommentarer:

Anonym sa...

SER MUMSIGT UT! ses snart!! kramAR

Anonym sa...

mums! va gott de ser ut :)

Anonym sa...

Tjena. Vilken finfin blog. Jag vet att vi testat detta bakverk hemma. Också vi med konditoriernas smaskiga förebilder. Vi lyckades faktiskt komma ganska nära. Jag vet dock vad hemligheten var. Vi använde inte konstig pulvermarsan utan en gigantisk tub med konditori-vaniljkräm som vi fått från en bagare. Alltså den krämen! Man kunde ju äta direkt ur tuben. :)