lördag 17 januari 2009

Citrontårta













Denna veckan är jag hemma hos mina föräldrar i Töreboda och hälsar på. Min mamma har fyllt år och jag har firat henne med en bok, "under valnötsträdet" och bakat en citrontårta. Eftersom jag vet att hon gillar citron är detta en tårta i hennes smak. Receptet har jag fått av min kära vän Lina.

1 tårta;
Botten;
2 ägg
2 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
150 g smält smör
4 msk kakao
Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker. Tillsätt de övriga ingredienserna och blanda tilil en jämn smet. Smörj en form med avtagbarkant och häll i smeten. Grädda på 175 grader i mitten av ugnen i ca 15-20 minuter. Kakan ska vara lite kladdig i mitten. Låt svalna något och stoppa sedan in botten i frysen.
Citronglass;
2 citroner
4 ägg
3 dl socker
2 1/2 dl vispgrädde
Vispa ägg och socker pösigt. Tvätta noga av citronerna och riv sedan ner skalet och pressa i saften i ägg smeten. Häll över i en kastrull och låt koka på svag värme under omrörning tills smeten tjocknar. Låt kallna. Vispa grädden och blanda ner i den kalla äggsmeten med citron. Ta ur botten ur frysen och bred över citronglassen och stoppa sedan tillbaka formen i frysen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej & god kväll. Först vill jag bara säga SUPERGODA och bra recept Du har här! Undrar ifall Du har något gott recept på hamburgebröd?..

Tack för en bra blogg!

//Ems

Elin sa...

Hej Ems. Vad kul att du gillar min blogg och recepten. Ja jag har ett bra recept på hamburgerbröd, ska lägga upp det under veckan.

//Elin

Anonym sa...

Tack för en underbart god tårta och den fina kokboken som jag fick på min födelsedag.
Har försökt att föra en kommentar tidigare men tyvärr kom den inte med. Tack än en gång!!
/Kram mamma

Tiol sa...

Vilken fin och "ren" hemsida/blogg du har. Underbara bilder, och härliga recept. Denna citrontårtan kan jag verkligen tänka mig att baka till nästa person som fyller år. Verkar så underbart fräscht.
Kram//Tack för en bra sida.
Tina