onsdag 14 januari 2009

Dinkel och linfrö bullar













När jag bläddrade igenom min receptbok bestämde jag mig för att de här brödbullarna ska jag baka, och utan att tänka så mycket mer satte jag igång. Efter en liten stund inser jag att oj det saknas en del ingredienser, så typiskt mig. Men tur är att brödbak går att göra lite som man vill. Det slutade lyckligt och nu har jag ytterligare ett gott brödrecept.

12 bullar;
35 g jäst
2 tsk brödkryddor
2 tsk salt
50 g margarin
2 msk honung
3 dl kallt vatten
2 dl krossade linfrön
1 dl dinkelflingor
1 dl vetegroddar
3 dl dinkelfullkornsmjöl
3 dl fullkornsvetemjöl
Smula jästen i en bunke. Smält margarinet tillsammans med kryddorna och honungen, tillsätt det kalla vattnet och rör ut jästen. Blanda ner linfrön, dinkelflingor, vetegroddar och dinkelmjölet. Blanda till sist ner vetemjölet och arbeta ihop tills degen får lagom konsistens. Den ska vara lite kladdig. Jäs under bakduk till dubbel storlek, cirka 45 minuter. Häll ut degen på ett bakbord och dela i tolv bitar. Rulla till bullar och placera ut på en plåt. Jäs i cirka en timma. Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och dekorera med lite dinkelflingor. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i cirka 10 minuter.

3 kommentarer:

Jennie Helena sa...

Åh, vilken fin blogg! Den blir bokmärkt på en gång. Hittade den tack vare din mans länk på Facebook. Fina bilder, fina recept!

Ellen sa...

Detta recept måste testas! =)
Kul med lite inspiration till bakning!

Elin sa...

Tack och bock, det var många fina ord!