lördag 17 januari 2009

Frukostrutor













Ett riktigt gott och enkelt bröd från boken "under valnötsträdet". Bara att arbeta ihop degen och sedan låta jäsa. Häll sedan ut den på bakbordet och platta försiktigt ut och skär i rutor, lätt som en plätt. Anna och Fanny Bergenströms kokböcker är ett bra tips, där finns gott om inspiration, härliga recept och många fina bilder. Speciellt bröden kan jag tipsa om, goda och inte alls så komplicerat.

12 rutor;
25 g jäst
1 msk honung
1 rågad tsk salt
4 dl ljummet vatten
1 dl valnötter
3/4 dl linfrön
1 dl havregryn
9-10 dl vetemjöl
Smula jästen i en bunke och strö över salt och klicka i honungen. Tillsätt vattnet och rör ut jästen. Lägg i valnötter, linfrön och havregryn och arbeta till sist i vetemjöl till degen får en lagom konsistens. Den ska vara lite lös. Låt jäsa under bakduk i ca 1 timme. Mjöla bakbordet och häll ut degen. Platta försiktigt ut den till en rektangulär platta, använd mjöl på om det känns kladdigt. Skär sedan i 12 stycken fyrkantiga bitar med en degskrapa eller en vass kniv. Lyft över bitarna till en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa i 10-15 min. Grädda sedan på 250 grader i 12-15 minuter. Låt bröden svalna på galler om du vill ha en frasig yta.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Måste jag testa!
Verkar inte vara så jättesvårt?!

Elin sa...

Klart du ska testa! Inte så svårt alls. Lycka till! /Elin

Anonym sa...

Såg gott ut :)

Anonym sa...

Hejsan!

Måste berömma dig för en otroligt fin bakblogg, har hittat mycket goda recept genom din försorg. Vill fråga dig vart du köpt dina bakdukar, de var så fina?

Vänligen Madeleine

Anonym sa...

Hej Elin!

Vilken fin blogg du har!:) Jag bakar så ofta jag kan och är alltid på jakt efter nya ideér och recept. Är oxå kul att experimentera lite själv. Jag provade att baka frukostrutorna i helgen! Oj, vilket mumsigt bröd. Måste nog göra dubbelsats nästa gång!:)
Hälsningar Leonora