söndag 30 november 2008

Kärleksmums













När jag och mina syskon var små umgicks vi mycket tillsammans med en annan familj och när vi träffades fikade vi alltid och alla barnen tror jag hade denna kaka som favorit! Kärt barn har många namn, kärleksmums, mockarutor men det vi använde allra mest var snoddas. Jag har smakat många olika varianter men måste nog säga att mammas är bäst! Receptet har jag därför fått av min mamma, kakan blir både riktigt luftig och saftig. Jag tycker egentligen att de är godast med kokos på men stössel var det jag hade hemma, och visst blev de färgglada. Till min långpanna som är cirka 45 x 30 cm använder jag mig av 1 1/2 sats för att få lite högre kakor. Vill jag göra kakorna extra lyxiga dubblar jag satsen med glasyr.

1 långpanna;
150 g margarin
2 ägg
3 dl strösocker
2 tsk vanlijsocker
1 msk kakao
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl mjölk
Smöra och bröa en långpanna. Smält margarinet. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna och rör ned i smeten varvat med margarinet och mjölken. Häll smeten i en långpanna och fördela jämnt med en slickepott. Grädda i nedre delen av ugnen i 15 minuter på 175 grader.

Glasyr;
75 g margarin
1-2 msk kallt kaffe
3 msk kakao
2 tsk vanlijsocker
3 1/2 dl florsocker
kokosflingor eller strössel
Vänta med att göra glasyren till kakan svalnat. Smält margarinet och dra av från värmen. Blanda ner de övriga ingredienserna. Blanda ut till önskad konsistens med hjälp av kaffe och flosocker. Strö kokos eller strössel över kakan. Låt stelna något och skär sedan i fyrkantiga bitar.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Elin! Fantastiskt vad du bakar. Jag blir alldeles matt...Och allt verkar smaskens!
hälsar
Mamman i familjen du nämnde

Elin sa...

hej. Ja det är ju så roligt! Både du och mamma har ju bakat och grejjat och klart att jag då snappat upp det intresset. Hoppas vi hinner ses då vi kommer hemmåt över jul! kram Elin

Anonym sa...

Det här ska jag nog testa. Jag som aldrig lyckas få dem höga.

Elin sa...

ja de brukar bli fina. och har jag något knep så att det att vispa socker och ägg lite extra pösigt. och inte röra mer än nödvändigt då de övriga ingredienserna ska ner. hoppas det går bra!

Anonym sa...

Vilket kanonrecept på en klassiker. Nästa gång ska jag prova enkel sats smet och dubbel sats glasyr. (Gjorde 1½+dubbel den här gången)