tisdag 28 april 2009

Havrekakor med choklad













Är dom små får man ta två! Precis så är det med de här kakorna, fast kanske mest för att de är så goda. Riktigt söta små kakor, inte så sockersöta utan mer till utseendet. Perfekt att packa i en fin ask och ge bort som present.

Cirka 40 kakor;
1 dl fiberhavregryn
100 g margarin
1/2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
50 g mörk choklad
Sätt ugnen på 200 grader. Rosta havregrynen i en torr het stekpanna tills de börjar få färg. Låt kallna. Vispa margarin och socker vitt och krämigt. Blanda ner havregryn och mjöl blandat med bakpulver. Hacka chokladen är rör ner den i smeten. Tillsätt eventuellt lite vatten om degen är för smulig. Forma degen till så runda kulor, placera dem på två plåtar och tryck till dem lite med en gaffel. Grädda mitt i ugnen i cirka 10 minuter. Låt kallna på galler.

6 kommentarer:

syster ell sa...

Hejsan!
Jag behöver tips på lite färgglada småkakor. Alltså inte med sådan färg som kolakakor och cookies har utan lite "roligare"... Har du nåt bra?
/Lisa

svärmor Olars sa...

Blir lite full i skratt för jag kommer osökt att tänka på Kägelholmens "gift gröna" kakor.
De lär ska vara goda men ser fullkomligt livsfarliga ut!

HomeRiver sa...

Nu har jag bakat Havrekakor med choklad. Mumsiga. Men du hade glömt att ange antal ägg i receptet. Titta i min blogg hur resultatet blev.

Elin sa...

Lisa, jag har funderat på färgglada småkakor och ska försöka hinna med att baka under veckan och lägga upp så snart jag kan.

Jag är inte säker på att jag har sett de giftgröna kakorna. Men det låter ju spännande.

HomeRiver det ska inte vara några ägg i detta receptet. självklart ska jag kolla in din blogg.

kram Elin

christina sa...

perfekt med rececpt utan ägg! jag bakar alltid utan ägg och mjölkprodukter byter jag ut mot sojaprodukter. fungerar lika bra det.

christina sa...

nu har jag bakat, de blev super goda. bra och enkelt recept. kolla in mitt bak på bloggen vet ja.