söndag 19 april 2009

Focaccia med soltorkad tomat och fetaost













Det är mycket som ska hinnas med såhär i början på våren. Jag är i sluttampen på min utbildning och skriver för fullt på mitt examensarbete, jag hinner även med att jobba lite extra. Samtidigt vill man hinna vara ute när solen skiner, träna så att formen är på uppåtgående och hinna med att träffa alla kära vänner. Därför har bakandet inte riktigt hunnits med den senaste tiden, visst har jag bakat ett och annat bröd men det är mest gamla favoriter. I helgen hann jag i alla fall att prova på ett för mig nytt bröd, focaccia. Jag valde att fylla med soltorkad tomat, fetaost, rödlök och timjan som är en kombination som jag gillar. Det blev riktigt gott, passade perfekt till kyckling. Också ett perfekt bröd att baka till en plockbuffé.

2 st bröd;
25 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
1/2 dl olivolja
2 msk hounung
1 msk flingsalt
7-8 dl vetemjöl special
Fyllning; soltorkadtomat, rödlök, fetaost, timjan, flingsalt
Smula jästen i en bunke och rör ut med vattnet. Tillsätt olivolja, hounung och flingsalt. Arbeta in vetemjölet lite i taget till en smidig deg, knåda cirka 5 minuter. Jäs under bakhandduk i cirka 45 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Häll upp degen på mjölat bakbord och dela i två delar och knåda lätt. Forma till två bollar och tryck ut tills de är cirka 1 1/2 cm tjocka. Låt jäsa på plåten i cirka 30 minuter. Strimla under tiden soltorkad tomat, skiva rödlök och tärna fetaost. Tryck sedan fingrarna i degen så att flera hål bildas, och tryck ner vald fyllning. Strö över lite flingsalt och timjan. Grädda gyllene i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.

2 kommentarer:

hillevi sa...

Det brödet ska vi nog prova på vår studentochpolisexamens buffe!Eller hur Ellinor?

Ellinor sa...

Hihi, det gör vi.
Igår när vi var på komfirmationskalas i vår fikaglada släkt och någon berömde bullarna (sockeråttor) på det gigantiska kakbordet, sa värdinnan: Ja, receptet kommer från Elin. Haha. Hon hade hittat din sida genom min och brukar besöka den titt som tätt. Man vet aldirg hur man påverkar. Kul!