lördag 11 april 2009

Påsktårta













GLAD PÅSK!
För en riktig gottegris som jag är påsken en härlig tid, godis och mycket annat gott, men påsken är också en tid för eftertanke, för vad det egentligen är vi firar påsk för. Tänk vilken glädje. Det här är en mäktig och god kaka som känns riktigt lyxig, jag lovar att du inte blir besviken! Vill du ge kakan en mer vuxen smak kan du tillsätta 2 msk starkt kaffe i fyllningen. Jag har dekorerat min kaka med lite vit choklad som jag smält och ringlat över.

Botten;
50 g mörk choklad
100 g smör
1/2 dl mjölk
1/2 dl grädde
1/2 dl kakao
2 ägg
1 strösocker
1/2 dl farinsocker
1 1/2 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 krm salt
Fyllning;
2/3 paket mjuk nougat
1 dl vispgrädde
Glasyr;
1/3 paket mjuk nougat
50 g mörk choklad
Sätt ugnen på 175 grader. Riv chokladen fint. Smält smöret tillsammans med grädde, mjölk och kakao. Sikta gärna kakaon ner i vätskan. Låt svalna. Vispa ägg, strösocker farinsocker och vaniljsockret vitt och pösigt. Rör ner smörblandningen. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten tillsammans med den rivna chokladen. Klä en form med löstagbar kant, cirka 24 cm i diameter, med bakplåtspapper. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 25-30 minuter. Dela kakan i två bottnar. Smält nougaten till fyllningen i mikrovågsugnen. Vispa grädden. Blanda samman när nougaten svalnat och bred ut över den undre tårtbotten. Lyft på locket till kakan. Smält nougat och choklad för glasyren och låt svalna. Bred ut glasyren försiktigt så att den inte rinner av kakan. Servera med lättvispad grädde.

2 kommentarer:

HomeRiver sa...

Tänk att få den tårtan till påsk...

Jag har "bevakat" din blogg ett tag och tycker att den är så bra att jag lagt in en länk från min egen blogg. Fortsätt i samma stil, du inspirerar.

Glad Påsk!

Elin sa...

Det känns hedrande, det tackar jag för. Hoppas du haft en skön påsk.
/Elin