torsdag 7 maj 2009

Limeknappar













Färgglada småkakor? nej inte direkt men det var ett försök. Det gröna limeskalet piggade upp de små kakorna innan de åkte in i ugnen, men tyvärr behöll de inte sin gröna färg efter gräddningen. Smakar gott gör de i alla fall! Läckert friska och oemotståndligt söta när de är så små. Min kära vän Lisa har efterfrågat färgglada småkakor och det här var mitt första försök, inte helt lyckat. Jag vill undvika att ta den enkla utvägen och använda karamellfärg. Jag har gjort något mer försök som jag ska ladda upp om någon dag. Jag har även fler ideér på gång...

Cirka 60 små kakor;
rivet skal från 2 lime
2 1/2 dl vetemjöl
3/4 dl strösocker
100 g maragrin
pärlsocker
Skölj och rengör limen noga. Riv skalet på en av limen och blanda med vetemjöl, socker och margarin, blanda ihop till en deg. Det går fort och lätt i en matberedare. Dela degen i två och forma till rullar cirka 3 cm i diameter. Riv skalen på den andra limen och blanda med pärlsocker och rulla längderna i blandningen. Låt rullarna stå kallt cirka 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Skär rullarna i skivor och placera ut på plåtar med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ungen i cirka tio minuter. Låt svalna på ett galler.

3 kommentarer:

Lisa sa...

Åh, vad spännande...
Vad goda de ser ut. Jag tycker inte heller om karamellfärg så det är helt rätt Elin att prova sig fram med annat.

Anonym sa...

jätte fin blogg :)
är det du som tar alla bilderna också?

Resume writing service reviews sa...

Books and online articles are my great inspiration for always. So, spend time to read some books and improve my knowledge. It is really wonderful post