onsdag 20 maj 2009

Maränger













Goda sega maränger som är så många gånger godare än de du kan köpa i butik. Dessutom har du möjligheten att göra dem lite som du vill. Jag har använt mig av en sprits för att få fina räfflade spiraltoppar. Och de är busenkla att göra! På ena bilden har jag gjort en liten bakelse genom att lägga på lite fyllning med phiadelphiaost, hallon och florsocker mellan två maränger. (Det kan då vara bra att göra marängerna lite plattare.) Varför använda karamellfärg när man kan utnyttja hallon för en härlig rosa färg. Mer kalas än maräng blir det inte, som en liten vän sagt "utan maränger inget riktigt kalas".

Cirka 20 maränger;
2 dl strösocker
2 äggvitor
Sätt ugnen på 125 grader. Använd en ren skål för att vispa äggvitorna till ett hårt skum med en elvisp. Tillsätt sockret cirka 2 msk i taget och fortsätt att vispa. Fyll äggskummet i en sprits och tryck ut i önskad form på en plåt med bakplåtspapper. Sänk värmen till 100 grader och grädda i cirka 45 minuter i nedre delen av ugnen till de släpper från pappret. Grädda kortare tid om du vill ha segare maränger. Låt svalna på ett galler.

4 kommentarer:

christina sa...

hittade precis till din blogg, jag ska absolut bookmarka den! väldigt fin och inspirerande blogg, måste hem och baka sen...

Mamma Anette sa...

Dessa maränger ser smarriga ut.....fick de som var på besök i Ö-sund smaka dessa tro??
Kram

ellinor sa...

De där ser riktigt barnkalasigt ut! Så roligt för mig som planerar ettårskalas :) Smart fyllning, kul!
Ha det gott!

Maria sa...

Hittade din blogg nu och vilken härlig blogg med massor av goda recept :) redan hittat olika recept som bara måste provas :) man blev så inspirerad av att baka då man besökte din mysiga blogg! jag älskar att baka och laga mat och det är ju så kul att prova på nya saker.

/mia.