onsdag 20 maj 2009

Rabarberpaj













Som jag har längtat! TACK MAMMA! När syskonen kommer hit och hälsar på skickar mamma med rabarber, mamma du är guld värd, nej mer än guld! Åh så gott! Jag har länge gått och längtat efter att få baka och smaka något med rabarber och ikväll har jag njutit av säsongens första rabarberpaj. När det nu börjat spira och bli grönt här i Östersund var detta pricken över i för att nu kunna säga att våren är här på riktigt! Smuldegen går bra att förvara i kylskåp ett par dagar om man vill förbereda. Självklart kan man fylla pajen med frukt och bär efter fantasi. Röda vinbär och rabarber tror jag blir gott eller varför inte hallon och rabarber... Sockra bären efter eget tycke, själv tycker jag det är gott att behålla lite syrlighet för god kontrast.

Smuldeg till 1 paj;
100 g kallt smör
3/4 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl kokosflingor
1 1/2 dl havregryn
Nyp ihop tärnat, kallt smör med resten av ingredienserna till en smulig deg. Lägg rabarberna i en pajform och strö över lite potatismjöl och strösocker efter smak. Blanda om och fördela jämnt över formens botten. Smula över pajdegen. Grädda i cirka 20 minuter på 200 grader. Servera med vaniljsås.

1 kommentar:

Mamma Anette sa...

Ni barn är mer än guld värda ni också ska ni veta!
Hoppas att pajen stillade din längtan lite grand i alla fall.
Mamma Anette